източник: up.com
Има много възможности за капитализиране на въпросното търсене и една от тях е железопътният транспорт. Железопътните превозвачи са капиталоемки компании, секторът е труден за пенетриране от нови участници, а технологията в известна степен позволява адаптация към стремежите за зелена икономика. Електрифицирането ЖП линиите изглежда по-постижимо от преминаването на глобалния ТИР-парк на електричество.
Освен това железопътният транспорт предлага ефикасно и евтино наземно решение за големи обеми, което е най-голямото конкурентно преимущество спрямо влекачите.
Union Pacific (UNP) е най-голямата публична железопътна компания в САЩ и втора по големина на пазара след Burlington Northern and Santa Fe Railway. Последната е непублична, а мажоритарен собственик е холдингът на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway. Двата превозвача формират дуопол в Западната част на Северна Америка.
Други подобни на UNP компании са CSX Transportation, Canadian National Railway и Norfolk Southern Railway (фиг 1).
фиг. 1. Товарна железопътна мрежа на САЩ. Източник: Асоциация на Американските Железници.
Union Pacific има добри финансови показатели и се търгува при коефициент P/E от 25.76 към момента на писане на този пост. За сравнение капитализацията на Norfolk Southern се оценява на 24.46 пъти текущата печалба. Canadian Pacific Railway се търгува при P/E от 20.54, но това е и компанията с най-нисък дивидент - 0.79% годишна доходност. NSC плаща дивидент от 1.51%, а дивидентната доходност на UNP e 1.78%, което е една от причините за ценовата премия. Пейаутът на разглеждания превозвач е 43.56%.
Разглежданата компания има EV/EBITDA съотношение от 16.23 при пазарен бенчмарк (SPX) от 17.83. С други думи акцията не е в никакъв случай подценена.
Бизнес перспективите пред железопътният превозвач обаче изглеждат позитивни. Рентабилността (съотношението разходи/приходи) е 56.3% с отличен марж на печалбата, както стана ясно от последния отчет (Q3 2021). Това показа на пазара, че компанията може да се справи с повишаващите се цени на течните горива, с инфлационния натиск (материали и цена на труда), с интермодалното забавяне (липсата на персонал, който да товари и разтоварва корабите и влаковете) и с горските пожари, които са нещо обичайно в САЩ и нанасят материални щети на железниците.
Възвръщаемостта на активите (ROA) e 8.86%. За сравнение сходна компания в лицето на Norfolk Southern записа 7.61% по този показател в последния си отчет.
Chartmill предлага агрегираните данни от третото тримесечие на 2021 г. с крайна оценка, базирана на няколко компонента (UNP fundamental analysis). Рейтингът на рентабилността е много висок (9, фиг. 2), защото и превозвачът демонстрира по-добри коефициенти от своите конкуренти. Пазарната оценка обаче е мястото, където се крие най-големият риск, защото тя е доста щедра (фиг. 3).
Дългът на железопътният превозвач е под контрол. Съотношението дълг към EBITDA e 2.8, което подсказва, че компанията използва здравословен размер кредитен лост.
Техническа картина
Може бе е учудващо за нетехнологична компания, но Union Pacific донася алфа срешу основия индекс S&P500 през последните пет години (фиг. 4).
фиг. 4. Сравнение между възвръщаемостта на UNP и S&P500. Източник: Mothley Fool.
20- и 100-дневните плъзгащи средни сочат продължаващ бичи тренд.
Препоръката на Yahoo Finance за Union Pacific e STRONG BUY (1.9), въпреки вече щедрата пазарна оценка. Към момента на писане ценовата цел е $254.04 (осреднено от изчисленията на 28 анализатора).
Short interest възлиза на едва 1.25%, което е потвърждение от пазара, че няма голям интерес към залози срещу моментната цена на акцията.
Заключителни думи
Union Pacific e консервативна компания, подходяща за балансирано дивидентно портфолио. Потенциалът за растеж е еднакво ограничен с риска от срив. Цената на акцията расте бавно, но сигурно, защото такова е естеството на бизнеса.
41% от товарните превози на американския континент се извършват върху релси. За разлика от пътния транспорт, в сектора на железопътния транспорт няма голяма конкуренция и компанията няма проблем с това да прехвърля инфлация върху клиентите си.
Дори и при сегашната си висока пазарна оценка, анализаторите задават по-високи ценови цели.
Изпълнителният директор Ланс Фриц затвърди очакванията на пазара, че дивидентът също ще продължи да расте, заедно с приходите и печалбите.
Важно: Настоящият текст не е препоръка за покупко-продажба на акции. Вземането на инвестиционно решение следва да стане след допълнително индивидуално проучване. Използваната информация е публична и в повечето случаи източникът е цитиран.