Блог за финансова грамотност, инвестиции и лични финанси

четвъртък, 26 ноември 2020 г.

Анализ на XPeng Inc. (XPEV)

Секторът на електромобилите (EV) е изключително горещ напоследък по отнешние на пазарните оценки и капитализацията на скоро формирани дружества без печалби. Бъдещето на транспорта е голяма инвестиционна тема, а опциите за участие са немалко. Започва се с американската Tesla Inc. (TSLA) на Илън Мъск, минава се през китайския производител Nio Limited (NIO), споменава се скандалната Nikola Corp (NKLA), която е фокусирана само в електрическите камиони, минава се през традиционните производители като Volkswagen AG и новите европейски компании като британската Arrival (непублична компания към днешна дата), която се е прицелила в нишата на електрическите автобуси, и се приключва с екзотичните китайски производители като XPeng (XPEV), за който ще стане дума в следващите редове.

Към датата на писане на тази публикация (26.11.2020 г.) цената на XPEV на Нюйоркската борса е $64.15 или пазарна капитализация от 46,17 млрд. долара. Всъщност инвеститорите имат възможност да оценяват компанията съвсем отскоро, след като тя излезе на борсата в края на август т.г.

Борсовият дебют определено е успешен, след като компанията набра желаните средства и в същото време осигури отлична доходност за инвеститорите заради много щедрата премия на първичното предлагане. Желаещите записаха почти 100 млн. акции на цена от $15 при толеранс до $11 - стойност, на която никой никога не е могъл да купи.

А сега по същество. XPeng е производител на електрически автомобили (EV), базиран в Гуанджоу, Китай. Компанията е основана през 2014 г. от бившия висш мениджър на Алибаба Хи Ксиаопенг (оттам и името XPeng), а пък Джак Ма и собственикът на Xiaomi Лей Джун са сред хората, които насърчават развитието на компанията чрез дялово участие.



Фундамент
В последните дни цената на акцията видя огромни ръстове, като се счита, че са плод на пазарната еуфория около представянето на лидар сензор (LIDAR sensor), даващ преимущество пред останалите автономни коли. Заявката на компанията е, той ще бъде вграден в моделите, произведени 2021 г. заедно с много други софтуерни и хардуерни подобрения. Въпреки че няма данни за надеждността на технологията и цената на имплементация, пазарът реагира силно оптимистично, имайки предвид, че автономното задвижване е също голяма инвестиционна тема.

През октомври XPeng отчете силен ръст на продадената продукция - 3040 автомобила, което е ръст от 230% спрямо година по-рано. Колите на този производител засега таргетират предимно вътрешния пазар в Китай, който обаче е достатъчно голям, за да поеме необходимите ръстове. Освен това местните концерни произвеждат над 50% от продаваните електромобили в цял свят ("Why Did XPeng Stock Soar 34% On Monday?", Forbes, 25.11.2020).

Основните продажби са на модел P7, а за догодина е планирано пускането на още един седан.


Финансови данни и сравнение
Имайки предвид огромните разходи по развойната дейност, китайските компании все още са на загуба, макар че ножицата между приходи и разходи започва видимо да се затваря. На графиките по-долу е налице сравнение между трите най-големи азиатски производителя Nio, Li Auto и XPeng на базата на приходи, нетен маржин и продажби на автомобили. От тях става ясно, че компаниите са движат напред общо взете с едно и също темпо.






Фиг. 1. Приходи по години на трите производителя в млрд. долара




Фиг.2. Нетна отрицателна норма на печалба. Все още нито една голяма китайска компания в сектора не е излязла на печалба.




Фиг. 3. Продажби на автомобили по годин в хил. броя.
Източник на графиките: trefis.com.



Липсата на печалба прави така, че XPeng не може да бъде сравняван на базата на коефициента Цена/Печалба (P/E), който на този етап е несъществуващ. Това обаче е валидно и за останалите производители. Аналогично е положението и с баланса, където извадката е за твърде малък период от време, за да може да се направи устойчива оценка на бизнес модела.

Бизнес модел
Като споменахме бизнес модел, XPeng залага на високите технологии и не е изненада, че компанията вече е под ударите на Apple и Tesla за евентуална кражба на интелектуална собственост. Въпреки че засега продукцията на компанията се реализира предимно на вътрешния пазар, централата в Гуанджоу очевидно има намерението да произвежда електромобили, които да бъдат конкурентни на другите големи имена.

И амбициите не свършват с това. Компанията мечтае още по-смело, като анонсира намерението си да разработва и летящ електромобил ("XPeng Unveils Flying Electric Vehicle Prototype At Beijing Motor Show", Insideevs.com, 26.09.2020 г.).




фиг. 4. Прототип на летящ електромобил


Най-интересното в бизнес модела обаче е опцията за лизинг на батерията (9 -11 хил. долара), която е най-скъпата част на електроавтомобилите. XPeng предлага 7-годишни програми, които позволяват плащането за батерията да се разсрочи на месечни вноски от по $115 - $150, което осигурява ценово предимство на крайния продукт спрямо конкурентите.

Освен това компанията започна изграждането на втора собствена фабирка в Гуанджоу. Настоящият плант е с капацитет 100,000 автомобила годишно. Както се видя от статистиката по-горе, XPeng определено има излишни производствени мощности към момента, но явно в плановете на ръководството влиза продажбите в обозримото бъдеще да надвишат този капацитет.






фиг. 5. Фабриката на XPeng в Гуанджоу, Китай.


Технически анализ
Цените на акциите на производителите на електромобили са отвъд всякаква прогнозируемост. Чуват се коментари, че тез ценни книжа се държат много сходно с виртуалните монети (биткойн, етериум и т.н.) и движението на графиките се обуславя само от спекулативния интерес. Това съждение не е напълно лишено от логика, като се има предвид космическата капитализация на компании като XPeng.

В кратката си борсова история XPEV вече записа неколкократен ръст на цената на акцията си. В последните дни личат и по-големи обеми, като е трудно да се определи какъв дял от тях се дължи на индивидуални спекуланти, търгуващи през платформи като Робинхуд, М1 и Револют, и какъв дял се полага на институционалните участници.





фиг. 6 Движение на цената на XPEV на NYSE. Източник: marketscreener.com.

По-задълбочен анализ не е необходим за инвеститори, които имат дългосрочен интерес към компанията. Освен това и данни отново са оскъдни. Например към днешна дата не може да се построи графика с 200-дневни плъзгаща се средна, следоватлно до голяма степен техническият анализ на тзои етап е безпредметен.


Слухове
Пазарът на електромобили се разразства с такова темпо, че доставчиците на батерии не могат по никакъв начин да отговорят на търсенето от страна на производителите на автомобили. Индустрията винаги е разчитала на аутсорс за голяма част от компонентите, а когато търсеният компонент е толкова ключов, борбата става наиситина ожесточена. В този контекст капиталовият пазар очаква (като това е само спекулация и слух), че производители като XPeng и Li Auto, ще трябва да се насочат към изграждането на собствени производствени мощности, след като фабриките за автобатерии работят предимно за Nio и Tesla. Това ще означава необходимост от свеж капитал, който може да бъде набран чрез вторично предлагане или конвертируеми облигации. И при двата сценария ефектът за настоящите акционери ще бъде "разводняване" на тяхната собственост (dilution). Това, разбира се, е минус, но евентуалното собствено производство на батерии би бил голям плюс.


Продуктова гама
Засега XPeng произвежда два модела - G3 SUV и P7 Sedan. Изглежда, че изделията са добре приети на китайския пазар, като по-конвертируем е седанът. Таргет групата са технически грамотните, позамогнали се граждани на големите мегаполиси. Пробегът на G3 е 520 км с едно зареждане на батерията, а на P7 - 706 км. Подробни технически спецификации могат да се открият на официалния сайт на XPeng.




фиг. 7. XPeng G3




фиг. 8 XPeng P7


Инвестиционна стратегия и рискове
Инвестицията в EV производител е изключително рискова и на този етап не носи парични потоци под формата на дивиденти. Възвръщаемостта е изцяло зависима от пазарната оценка, която е пък е склонна на големи флуктуации. Книжата на XPeng имат спекулативен заряд, но е възможно да са подходящи и за дългосрочна инвестиция, ако се окаже, че бизнесмоделът и мениджмънтът са успешни, както и че технологията на електромоболите ще измести достатъчно скоро традиционните превозни средства на фосилни горива.

Настоящият текст не следва да се разглежда като съвет за взимане на инвестиционно решение. Цялата информация е събрана от публични източници, достъпни в Интернет.
Share:

0 коментара:

Публикуване на коментар

В блога

Политика и икономика във ФБ

Избрано

Живот без покрив или как преследването на FIRE води към тъпи идеи

Много пъти е споменавано, че преследването на финансова независимост не бива да бъде самоцел. Обичайните изтъквани доводи е, че тази цел пон...

Архив

По жицата

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *