Блог за финансова грамотност, инвестиции и лични финанси

вторник, 17 май 2022 г.

Анализ на XPeng Inc. (XPEV) 18 месеца по-късно

Преди около година и половина в този блог представих моето виждане върху един от китайските производители на електрически автомобили.

Анализ на XPeng Inc. (XPEV), 26 ноември 2020 г.

По това време международните капиталови пазари излитаха с вертикален полет от дъната, причинени от избухването на пандемията от Ковид-19. Една от най-горещите инвестиционни теми бяха електрическите автомобили, а сред най-интересните инструменти за спекулантите бяха акциите на Tesla (TSLA) и депозитарните разписки (ADR) на Nio (NIO), XPeng (XPEV) и още няколко стартъпа. 



фиг. 1 XPeng / P7


Ценните книжа на XPeng са едно от малкото изключения за свръхрискови акции, които са попадали в "американския" ми портфейл (другото е притежанието на акции на Gamestop (GME) за един ден). Нарушението на стратегията се случи заради твърдата ми убеденост, че точно този производител има най-перспективния бизнес модел и първи ще постигне рентабилност. 

За да постигна положителни парични потоци в инвестиционния пул винаги се е налагало да продавам при достигането на определни ценови цели и така сделките ми с ADR-а изглеждат така:




фиг. 2 Извадка на сделките във времето с ADR на XPEV. Spot price обозначава цената, на която сделката се случила. Положителните стойности в колона Units обозначават покупки, а отрицателните - продажби.


Всички сделки на фиг.2 са естествено маркирани и в месечните обзори, достъпни в съответната секция. 


Актуално пазарно представяне
В премаркета в деня на писането на тази публикация котировката на XPEV показва $23.91. 52-седмичното дъно лежи на $18.01, постигнато след избухването на войната в Украйна и след новите локдауни в Китай във връзка с коронавируса. 

Интересното е, че предишният анализ е писан около дните, когато е постигнат all time high от $74.49 (24 ноември 2022 г.). Оттогава досега цялостната картина е претърпяла изменения, но не и радикални такива. 

Инструментът се движи в унисон с общия пазарен сентимент и е в траен низходящ тренд в последната една година (фиг. 3). Моментът на обрат (пробив на канала нагоре) ще дойде или когато спекулантите се завърнат, или когато компанията излезе на печалба. 




фиг. 3. Графика на XPEV за последната една година. Източник: Trading View.


Фундамент
През всяко едно от изминалите шест тримесечия XPeng продаваше все повече и повече автомобили (фиг. 4). Приходите растяха експоненциално съвсем доскоро, макар че с тях се повишавах и разходите. На 23 май, понеделник, компанията ще оповести финансовите данни за първото тримесечие на 2022 г. Пазарът очаква с интерес цифрите, макар че последният локдаун в Шанхай наруши съществено ритъма на продажбите и може би второто тримесечие на година ще бъде първото, в което ще има спад на доставените автомобили. Изглежда, че този негативен сценарий е калкулиран в цената, след като пазарът пренебрегна силните данни за продажбите за Q1 2022 (фиг. 5).




Фиг. 4. Тренд на доставките на моделите на XPeng. Изтоник: Seeking Alpha.





Фиг. 5. Доставки през първото тримесечие на 2022 г. Източник: Официален сайт XPeng.


Поради липсата на нетна печалба, повечето коефициенти все още са неприложими за финасовия инструмент. Някои от по-позитивните индикатори са кешът на акция, Price-to-Book коефициентът (макар че китайското счетоводство винаги може да бъде подлагано под съмнение) и експлозията в продажбите (фиг. 6). 




Фиг. 6. Фундаментални показатели. Източник: finviz.com


От какво се плаши пазарът?
Големият проблем на китайските депозитарни разписки, търгувани в САЩ, е че могат много лесно да бъдат делистнати. Щатският регулатор (SEC) разпространи през март списък с емитенти, които подлежат на мониторинг относно счетоводните си практики във връзка с новоприет закон за чуждестранните публични компании. ADR-ът на XPEV все още не е в този списък, но китайският производител на електрически автомобили очаква да попадне в него при някоя от следващите публикации на отчети. Възможно е на 23 май XPeng да адресира проблема и ако стане ясно, че този риск е преодолян поне временно, то цената ще види сериозна корекция нагоре. 

Другият голям проблем са веригите на доставки. Всичко прозиводители на електрически автомобили срещат трудности със снабдяването с компоненти, а освен това големите заводи на азиатския континент спряха работа през май заради новите локдауни. Конкурентите от Li Auto и Nio отчитат същите проблеми, но в този случай трудностите на съперниците не могат да бъдат преведени на езика на пазарния успех, защото всички са засегнати еднакво. 


Продуктова гама
Футуристичните идеи за "летящи автомобили" е сред съвсем реалните цели пред XPeng. Компанията разработва усилено XPeng Voyager X2 (фиг. 7) - мултикоптер за вертикално излитане, предназначен за градски превоз (Urban Air Mobility). 

Представяне и продуктови характеристики на XPeng Voyager X2





Фиг. 7. XPeng Voyager X2, източник: evtol.news.


Ако приемем, че "летящите автомобили" (UAM) са една от следващите големи инвестиционни теми, то ранен залог на XPeng би дал "летящ" старт в тази надпревара. За сравнение, R&D центърът на Tesla също работи върху подобен продукт, но отчитаният към момента напредък е доста по-скромен. 

XPeng Voyager X2 е пето поколение мултикоптер с автономно управление (не е нужен пилот), две пасажерски места, 35 минути полет с електрическите двигатели и 130 км/ч максимална скорост. Прототипи вече бяха показани и в Европа през март тази година, а серийното производство се очаква да се случи от около 2024 г. Очакваната цена за превозното средство е между 126 и 236 хиляди долара.


Зелен преход
Пазарите са склонни да се люлеят в крайности. Моментната обстановка предпостави добивните компании на фосилни горива и изкопаеми енергоизточници да запишат огромни ръстове във финансовите си показатели и от там и в борсовото си представяне. В момента доминиращият наратив е, че накратко без петрол не може. Това може и да е частично вярно днес, но най-вероятно няма да е вярно утре. Глобалното затопляне е факт, както са факт и извлечените поуки от недобре планирания преход.

Изминалите години позволиха на технологиите да напреднат още повече. Батериите на електромобилите стават по-издържливи, двигателите - по-ефективни. 

С оглед на усложнената геополитическа обстановка не е ясно доколко правителствата ще останат фокусирани върху опазването на планетата, но тази тема рано или късно отново ще се върне на дневен ред. Критиката относно неефективността на възобновяемите енергийни източници в момента изглежда съвсем обективна, но това не означава, че дългосрочния тренд към "озеленяване" ще се промени съществено. Планетата просто няма алтернатива за оцеляване, освен овладяване на парниковите газове, които текущите енергоизточници отделят. 

В този контекст производителите на електромобили остават интересна инвестиционна възможност дори и когато те се търгуват чрез високорискови инструменти. 






Заб.: Настоящата публикация не е съвет за инвестиционно решение. Информацията е събирана от различни посочени източници и представлява мнението на автора, който към момента на писане няма експозиция към ADR-и на XPeng, но е имал такава в различни периоди през последните три години. 
Share:

0 коментара:

Публикуване на коментар

В блога

Политика и икономика във ФБ

Избрано

Живот без покрив или как преследването на FIRE води към тъпи идеи

Много пъти е споменавано, че преследването на финансова независимост не бива да бъде самоцел. Обичайните изтъквани доводи е, че тази цел пон...

Архив

По жицата

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *