Коледните празници по традиция са свързани с необичайни разходи не само за обилни трапези, но и за подаръци. Суровата и безчувствена икономическа теория е категорична - подаряването на подаръци е неефективно действие на даден субект, който трансферира богатството си на другиго.
Всеки, който някога е успявал да направи наистина хубав подарък, би казал "майната ти" на теорията и би се насладил искрено на мига, който е създал с щедростта си.
Настоящият кратък пост е в защита на подаряването на подаръци. Преследването на финансова свобода и FIRE не бива да ни лишава от радостта в очите на близките.
Освен това с малко фантази и усилие дори икономическата теория може да се впрегне в задачата да се оправдаят и насърчат подаръците. Сигналата теория (Signaling theory) например твърди, че чрез подаръците човек може да направи сигнал към някой друг, който на свой ред да отвърне с доверие, подкрепа и обич. За разлика от подаръците, доверието и обичта не могат да се отчетат чрез финансов измерител (колко струват), но това това не означава, че те нямат стойност.
Освен това даването на подаръци се застъпва и в теорията за конкурентния алтруизъм (Competitive altruism), която на свой ред доксова теорията на игрите и затворническата дилема. Даването като кооперативен акт може да се окаже нетно икономически позитивен, ако отсрещната страна също вижда стимул и причини да дава. Казано опростено и накратко - може пък вие да получите по-скъпите подаръци и всъщност трансферът на богатство да се окаже във ваша посока.
Едно е ясно, без да е доказано емпирично - празниците са, за да се празнуват и да правят хората щастливи. Разумните подаръци не влизат по никакъв начин в конфликт с концепцията за финансова свобода, а планирането на бюджета особено за декември трябва винаги да включва средства, които в последствие да бъдат конвертирани в усмивки и топли спомени.
0 коментара:
Публикуване на коментар