Блог за финансова грамотност, инвестиции и лични финанси

четвъртък, 6 май 2021 г.

Примерът Тесла: Може ли биткойн да бъде разменна монета

Заб. (ъпдейт 19.05.21): Долният текст е писан и публикуван на 6 май 2021 г. По-късно през същия месец Тесла спря продажбите на продукция в биткойн, което доведе до мигновен срив на криптовалутите. Имайте предвид динамиката на събитията и датата на публикуване, когато четете долните редове.



Наскоро излезе отчетът на Тесла (TSLA) за Q1 2021, който беше чакан с голям интерес от публиката поради факта, че в първите три месеца на годината компанията откри голяма криптовалутна експозиция, оставяйки много ребуси за решаване както на счетоводната общност, така и на инвеститорите. 



Продължаващото покачване на стойността на десетки виртуални монети прави притежателите им все по-уверени в бляскавото им бъдеще и все по-безкритични към подвикванията, че полезността им е лимитирана до инвестиционен актив и като такива проличат повече на злато, отколкото на разплащателно средство. 

Горното е теза и на Фред Ламбърт от уважавания сайт за електромобилност Електрек. 

(Tesla explains how dumb it is to buy a car with Bitcoin in its own disclosure, 24 март 2021, electrek.co).

Накратко, в публикацията се обяснява колко неизгодно е за клиентите да купят автомобил на Тесла с биткойн вместо с долари. Така например в условията е записано, че евентуални компенсации се изплащат само в долари, а цената в койни, която даден клиент получава като оферта, е валидна за съвсем кратко време (Bitcoin Price Window). 

С общите си условия компанията Тесла не демонстрира същата убеденост в приложението на биткойн в бизнес практиката, каквото демонстрира Илон Мъск. 

"Биткойн в сегашното си състояние е труден за употреба като мрежа за транзакции. Той е повече инвестиция, която човек се надява да се повиши като стойност, подобно на златото. Никой не се явява с кюлчета злато в шоурумите на Тесла, за да си купи Модел S. Оптимистично съм настроен към криптовалутите, самият аз имам няколко инвестиции в такива, но не бих препоръчал покупката на кола с биткойн. Лично аз мисля, че Тесла се опитва да легитимира своята собствена инвестиция в крипто и може би да привлече клиенти, забогатели от виртуалните валути", казва авторът на статията.

* * *

Как върви инвестицията на Тесла, частичен отговор даде отчетът за първото тримесечие на 2021 г., кратък анализ на който може да се види в Туитър нишката на линка долу. 




За неизползващите Туитър, ето и резюме:

Криптовалутите все още представляват тера инкогнита за счетоводството. В US GAAP няма приет принцип къде и как точно да се отразят в стат репортинга активи като биткойн. AICPA са създали гайд, което е цялото ноу-хау, поне в САЩ.

(Accounting for and auditing of digital assets, AICPA / CIMA)

Не са и много публичните компании, които са посегнали дотук към криптото. Тесла несъмнено е най-голямата такава, присъединявайки се към хилядите физически лица с данъчно главоболие. Главоболие за 1.5 милиарда долара.

(Tesla buys $1.5 billion in bitcoin, plans to accept it as payment, CNBC, 08.02.2021 г.)

Защо Тесла купува биткойн и защо няма по-различни инвестиционни проекти за свободния си кеш може би е тема на друг разговор. Приемаме, че искат да "достигнат луната" заедно с физическите лица, собственици на криптовалути. Като се има предвид бичия тренд при всички водещи койни, очакванията на анализаторите са за печалба на хартия (paper profit) от поне един милиард долара. 

Този екстра милиард може би го има калкулиран в цената на акцията (P/E трицифрено число), но не е видим в отчетите. В баланса на компанията за Q1 за първи път фигурира ред "Digital assets net - 1,331" към 31.03.2021 (in million USD). В отчета на паричните потоци се виждат редовете "Purchases of digital assets" за 1,500 млн. и "Proceeds from sales of digital assets" за 272 млн.

Положителната разлика от 103 млн. долара не е още калкулирана в печалбата освен за частта, която е била продадена. Одитът ще покаже кой метод е използван при осчетоводяването, но FIFO е очакваният такъв. 

Това, което е смущаващо, е оценката на актива. Положителните преоценки не са направени, за да не раздуят печалбата, което е ок по принцип, но за инвеститорите в компанията остават неизвестните какво точно притежава Тесла (колко точно койна има). 

Към момента на оповестяването цената на BTC варираше между 30 и 40 хил. долара, което към цената в последния ден на март е съществена разлика (в полза на компанията и акционерите). Проблемът е, че при спад редът в активите пак ще остане същия, което прави оценката на компанията не трудна, а невъзможна благодарение и на мудността на счетоводителите да създадат общоприети принципи. Отделно при пазарна капитализация на TSLA от 675 млрд BTC е едва 0.20% от оценката. Спрямо тотала на активите в баланса обаче криптото е близо 3%, което за компания, която произвежда автомобили, е твърде много. Другите големи концерни нямат койни (засега) и моментът представлява вододел за криптовалутите. Може Мъск да остане сам, може всички да го последват.

В отчетите обаче няма информация колко автомобила са продадени срещу биткойн. Аз самият не мога да видя опцията за разплащане, защото тя е достъпна само за клиенти в САЩ. Няма да се учудя да има някакви бройки, разплатени с този метод, както и няма да е учудващо т.нар. Proceeds да са точно spot конвертиране на приходи от продажби. Това е най-интересният момент по отношение вярата в бъдещето на биткойн като реално платежно средство от страна на Мъск и компанията. 

Доминиращото предположение е, че digital assets редът ще остане такъв поне до края на 2021 (за да не се  "плаши рибата"), но и ще се кешират обеми в порядъка на 200-500 млн. долара на тримесечие (дял свободен ресурс и 100% от продажбите в койни), защото доставчиците не приемат крипто, а долари. 

(Отчет на Тесла за Q1 2021, PDF)



Свързано от блога по криптотемата:
Чарли Мингър: Биткойн е въздух



Share:

0 коментара:

Публикуване на коментар

В блога

Политика и икономика във ФБ

Избрано

Живот без покрив или как преследването на FIRE води към тъпи идеи

Много пъти е споменавано, че преследването на финансова независимост не бива да бъде самоцел. Обичайните изтъквани доводи е, че тази цел пон...

Архив

По жицата

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *