Заб. (ъпдейт 19.05.21): Долният текст е писан и публикуван на 6 май 2021 г. По-късно през същия месец Тесла спря продажбите на продукция в биткойн, което доведе до мигновен срив на криптовалутите. Имайте предвид динамиката на събитията и датата на публикуване, когато четете долните редове.
Наскоро излезе отчетът на Тесла (TSLA) за Q1 2021, който беше чакан с голям интерес от публиката поради факта, че в първите три месеца на годината компанията откри голяма криптовалутна експозиция, оставяйки много ребуси за решаване както на счетоводната общност, така и на инвеститорите.
Продължаващото покачване на стойността на десетки виртуални монети прави притежателите им все по-уверени в бляскавото им бъдеще и все по-безкритични към подвикванията, че полезността им е лимитирана до инвестиционен актив и като такива проличат повече на злато, отколкото на разплащателно средство.
Горното е теза и на Фред Ламбърт от уважавания сайт за електромобилност Електрек.
(Tesla explains how dumb it is to buy a car with Bitcoin in its own disclosure, 24 март 2021, electrek.co).
Накратко, в публикацията се обяснява колко неизгодно е за клиентите да купят автомобил на Тесла с биткойн вместо с долари. Така например в условията е записано, че евентуални компенсации се изплащат само в долари, а цената в койни, която даден клиент получава като оферта, е валидна за съвсем кратко време (Bitcoin Price Window).
С общите си условия компанията Тесла не демонстрира същата убеденост в приложението на биткойн в бизнес практиката, каквото демонстрира Илон Мъск.
"Биткойн в сегашното си състояние е труден за употреба като мрежа за транзакции. Той е повече инвестиция, която човек се надява да се повиши като стойност, подобно на златото. Никой не се явява с кюлчета злато в шоурумите на Тесла, за да си купи Модел S. Оптимистично съм настроен към криптовалутите, самият аз имам няколко инвестиции в такива, но не бих препоръчал покупката на кола с биткойн. Лично аз мисля, че Тесла се опитва да легитимира своята собствена инвестиция в крипто и може би да привлече клиенти, забогатели от виртуалните валути", казва авторът на статията.
* * *
Как върви инвестицията на Тесла, частичен отговор даде отчетът за първото тримесечие на 2021 г., кратък анализ на който може да се види в Туитър нишката на линка долу.
🚨 Едно тредче за Тесла и отразяването на биткойна в отчета за Q1_2021 🧐
— Radko Krastanov (@bgfire_blog) April 28, 2021
Кажете, ако може нещо да се добави или бъркам някъде. 1/Х pic.twitter.com/wdokkBd2PB
За неизползващите Туитър, ето и резюме:
Криптовалутите все още представляват тера инкогнита за счетоводството. В US GAAP няма приет принцип къде и как точно да се отразят в стат репортинга активи като биткойн. AICPA са създали гайд, което е цялото ноу-хау, поне в САЩ.
(Accounting for and auditing of digital assets, AICPA / CIMA)
Не са и много публичните компании, които са посегнали дотук към криптото. Тесла несъмнено е най-голямата такава, присъединявайки се към хилядите физически лица с данъчно главоболие. Главоболие за 1.5 милиарда долара.
(Tesla buys $1.5 billion in bitcoin, plans to accept it as payment, CNBC, 08.02.2021 г.)
Към момента на оповестяването цената на BTC варираше между 30 и 40 хил. долара, което към цената в последния ден на март е съществена разлика (в полза на компанията и акционерите). Проблемът е, че при спад редът в активите пак ще остане същия, което прави оценката на компанията не трудна, а невъзможна благодарение и на мудността на счетоводителите да създадат общоприети принципи. Отделно при пазарна капитализация на TSLA от 675 млрд BTC е едва 0.20% от оценката. Спрямо тотала на активите в баланса обаче криптото е близо 3%, което за компания, която произвежда автомобили, е твърде много. Другите големи концерни нямат койни (засега) и моментът представлява вододел за криптовалутите. Може Мъск да остане сам, може всички да го последват.
В отчетите обаче няма информация колко автомобила са продадени срещу биткойн. Аз самият не мога да видя опцията за разплащане, защото тя е достъпна само за клиенти в САЩ. Няма да се учудя да има някакви бройки, разплатени с този метод, както и няма да е учудващо т.нар. Proceeds да са точно spot конвертиране на приходи от продажби. Това е най-интересният момент по отношение вярата в бъдещето на биткойн като реално платежно средство от страна на Мъск и компанията.
Доминиращото предположение е, че digital assets редът ще остане такъв поне до края на 2021 (за да не се "плаши рибата"), но и ще се кешират обеми в порядъка на 200-500 млн. долара на тримесечие (дял свободен ресурс и 100% от продажбите в койни), защото доставчиците не приемат крипто, а долари.
(Отчет на Тесла за Q1 2021, PDF)
Свързано от блога по криптотемата:
Чарли Мингър: Биткойн е въздух
0 коментара:
Публикуване на коментар